تاج خروس

عرضه نهاده هاي كشاورزي

تاج خروس

تاج خروس

گل تاج خروس جزو گياهان گل‌دار بوده كه داراي ۶۰ گونه است. بعضي از گونه‌هاي آن با اين‌كه زيبا هستند ولي جزو علف‌هاي هرز شناخته مي‌شوند. گونه‌هاي تاج خروس سرشار از مواد معدني مانند كلسيم، پتاسيم، آهن، مس، منيزيم، فسفر و منگنز است. ميزان مناسب پروتئين و ليزين موجود در اين گياه براي سلامت موها و ناخن‌ها مفيد است. گياه تاج خروس باعث كاهش كلسترول شده و به‌اين‌ترتيب خطر سكته قلبي و بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد. برخي گونه‌هاي تاج خروس نيز به‌عنوان گياه زينتي شناخته مي‌شوند.گل تاج خروس داراي گلي شبيه به مغز انسان يا تاج و كاكل نوعي خروس با رنگ‌هاي اصلي تاج خروس قرمز و زرد است. تاج خروس دم روباهي يكي از انواع آن است. البته رنگ‌هاي نارنجي، صورتي و كرم هم دارد كه كمتر ديده مي‌شود. ارتفاع آن بين ۴۰ الي ۷۰ سانتي‌متر رشد خواهد كرد. اين گل نسبت به بيماري مقاوم بوده و مي‌توان در داخل منزل و يا در حياط منزل نيز كاشت بايد در نظر داشته باشيد كه خاك زهكشي مناسبي داشته باشد. از نظر خواص تاج خروس برگ تاج خروس به‌عنوان سبزيجات نيز استفاده مي‌شود و از نظر منبعي حدود ۳ برابر شير كلسيم داشته و براي امراضي چون جلوگيري از خونريزي، درمان بيماري‌هاي خون، آبله‌مرغان، سرماخوردگي، عفونت‌هاي دستگاه ادراري نيز استفاده مي‌شود. همچنين گل تاج خروس سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني است. براي قوه‌بينايي مفيد است و به‌راحتي هضم مي‌شود به خاطر اينكه حاوي ميزان قابل‌توجهي فيبر است. برگ‌هاي آن سرشار از (A،C،E،B2،B3،B5،B6، اسيدفوليك)، مواد معدني و اسيدآمينه‌ها است. اين گياه حاوي اسيدآمينه‌ مهم و ضروري به نام ليزين است كه در غلاتي مانند گندم، جو دو سر و غيره نيز وجود دارد. بهتر است بدانيد كه ميزان ليزين اين گياه دو برابر گندم است. البته خواص گل تاج خروس به همين‌جا ختم نمي‌شود. اين گياه سرشار از كلسيم، آهن و منيزيم است. دمنوش تاج خروس يكي از دمنوش هاي مورد استفاده است. مضرات تاج خروس. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد كلسيم، آهن و منيزيم آن در مقايسه با گندم به ترتيب ۴ و ۲ برابر است. برتري ديگر گل تاج خروس اين است كه فاقد گلوتن بوده و به همين دليل براي افرادي كه به اين ماده حساسيت دارند مناسب است.

تاج خروس

نحوه كاشت گل تاج خروس

گل تاج خروس از آن دسته گل‌هايي است كه بذر آن به‌راحتي قابل تكثير است و يا كاشت يك‌ساله آن در سال‌هاي بعد نيز شاهد رويش گل‌هاي جديدي خواهيد بود. براي كشت مستقيم بايد تا اواسط بهار دست نگه‌داريد و سپس اقدام به كاشت بذر تاج خروس نماييد. ولي درصورتي‌كه مايليد نسبت به تهيه نشا اقدام كنيد لازم است ۶ تا ۸ هفته قبل از آخرين يخبندان اقدام به كاشت بذر گل تاج خروس در سيني نشا و يا بستر كشت نماييد. براي بستر كشت مي‌توانيد از خاكي با زهكش مناسب استفاده كنيد مخلوطي از پيت ماس كوكوپيت و پرلايت و يا خاك‌برگ خاك معمولي و شن نيز مناسب است. بستر كشت را تا جوانه زدن كه حدوداً ۱۰ تا ۱۵ روز است بايد مرطوب نگه داشت براي حفظ رطوبت مي‌توان از پوشش نايلوني كمك گرفت. در اين مدت دماي محيط بايد بين ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهايت باشد. بعد از جوانه زدن پوشش را برداشته و به گياه اجازه مي‌دهيم از نور محيط استفاده كند. بعد از دو تا ۴ برگي شدن گياهان و رفع خطر سرمازدگي (دماي حداقل شب بايد بيشتر ۵۵ در جه فارنهايت باشد) كم‌كم گياهان را به محيط بيرون منتقل كرده تا با دماي محيط بيرون ارتباط برقرار كنند از روز اول با ۴ ساعت بيرون ماندن گياه در روز شروع كرده و سپس به‌تدريج مدت بيرون ماندن رو هر روز اضافه مي‌كنيم تا بعد از يك هفته كه قادر خواهند بود شب را در محيط بيرون سپري كنند. اين گياهان جوان آماده انتقال به محيط باغچه مي‌باشند.

ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود. بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۰٫۵ تا ۱سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري‌كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آنها مي‌مانيم. تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

تاج خروس

براي كاشت مستقيم بذر تاج خروس در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد. سپس به ارتفاع ۴ سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه آماده كرده‌ايم پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به آرامي آبياري مي‌كنيم. بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد. بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد.

براي خريد بذر گل تاج خروس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.