استفاده از كلات آهن در محصولات كشاورزي

در كشاورزي بهتر است بدانيم كه كود كلاته آهن چيست و چگونه مي‌توان با استفاده از آن به بر كيفيت محصولات افزود. درواقع براي دستيابي به هدف افزايش محصولات استفاده از كود آهن اهميت كليدي دارد. مواد ريزمغذي يكي از فاكتورهاي اساسي محيطي براي رشد و توسعه گياه هستند. آهن جزو ريزمغذي‌ها طبقه‌بندي مي‌شود كه مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و يا در خاك رسوب كرده و غيرقابل استفاده گردد.

تركيبات كود كلاته آهن چيست؟

تركيب يون مغذي فلزي با يك مولكول آلي طويل ليگاند يا كلاتگر ناميده مي‌شود. تركيب ليگاند يا كلاتگر با يك ريزمغذي كود كلاته را تشكيل مي‌دهد. كلات ريزمغذي از اكسيداسيون، رسوب و غيرمتحرك شدن در امان است. ليگاند مي‌تواند يك تركيب حلقه‌اي به دور ريزمغذي تشكيل دهد، نحوه اتصال ريزمغذي به ليگاند ويژگي‌هاي سطحي ريزمغذي را تغيير مي‌دهد و آن را براي جذب آسان توسط گياه آماده مي‌سازد.

چرا به كود كلات آهن نياز است؟

چون خاك ناهمگن و پيچيده است ميكرومغذي‌ها به‌سرعت اكسيد مي‌شوند و يا رسوب مي‌كنند. كلاته سازي ميكرومغذي را از واكنش‌هاي نامطلوب در خاك حفاظت مي‌كند. كود آهن دسترسي ميكرو مغذي‌هايي مثل آهن، مس، منگنز و روي را افزايش داده و به‌نوبه خود به بهره‌وري و سودآوري توليدات محصولات تجاري كمك مي‌كند. كود كلاته پتانسيل بالاتري براي افزايش عملكرد تجاري نسبت به ميكرومغذي‌هاي معمول را دارد.

اگر خاك نتواند نيازهاي غذايي محصولات را تأمين كند بايد از منابع كلاته استفاده كنيم. فاكتورهاي زيادي دسترسي آهن را كاهش مي‌دهند كه مي‌توان از pH بالاي خاك، محتواي بالاي بي‌كربنات، گونه‌هاي گياهي (گونه‌هاي چمني معمولاً بيشتر از ساير گونه‌ها ليگاندها را دفع مي‌كنند.) و تنش‌هاي غيرزنده نام برد.

گياهان به‌طورمعمول از آهن به فرم Fe2+ (فرو) استفاده مي‌كنند، آهن فرو مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و از دسترس گياه خارج شود. فرم فريك (Fe3+) هنگامي كه pH خاك بالاتر از ۵٫۳ است غيرقابل دسترس مي‌شود. كمبود آهن معمولاً در pH بالاي ۷٫۴ رخ مي‌دهد. كلات آهن از تبديل فرو به فريك جلوگيري مي‌كند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كود آهن EDDHA كود آهن EDDHA[/caption]

كود كلات آهن

استفاده مستقيم از مواد مغذي مثل آهن در خاك ناكارآمد است (چون آهن به دليل بار مثبتي كه دارد به‌راحتي با اكسيژن و يا هيدروژن واكنش داده و تركيبات جديدي توليد مي‌كنند كه توسط گياه قابل‌جذب نيستند). ليگاندها مي‌توانند از ريزمغذي‌ها در برابر اكسيداسيون و رسوب محافظت كنند. استفاده از كلات آهن يك روش آسان و عملي براي جلوگيري از هدر رفت است.

در خاك ريشه گياهان مي‌تواند موادي ترشح كند كه شامل كلات‌هاي طبيعي است. اسيدآمينه‌هاي غير پروتئيني يكي از كلات‌هاي طبيعي فتوسيدروفور است كه توسط گياهان علفي كه در تنش آهن رشد مي‌كنند توليد مي‌شود. كلات‌هاي ترشح شده مثل وسيله نقليه عمل مي‌كنند و به گياهان براي جذب مواد مغذي در سيستم محلول ريشه و خاك كمك مي‌كنند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كلات آهن[/caption]

اصلاح كمبود آهن توسط كلاته آهن

درواقع بايد بدانيم كه مشكلات ناشي از كمبود كلاته آهن چيست و نقش كلات‌ها در تغذيه گياهان به چه صورت خواهد بود. كلروز ناشي از كمبود يك اختلال شايع تغذيه‌اي در بسياري از محصولات كشاورزي به‌ويژه در خاك‌هاي قليايي يا آهكي است. اصلاح كمبود آهن بستگي به پاسخ‌هاي متفاوت گياهان و ساير فاكتورها دارد. كلات آهن نسبت به كودهاي غير كلاته با افزايش دسترسي به مواد غذايي مؤثرتر بوده و باعث افزايش راندمان مي‌شوند.

كلات‌هاي آهن در توليدات تجاري كودهاي محلولي هستند كه توسط نور كارايي خود را از دست مي‌دهند. بنابراين براي ذخيره سازي كود بايد از بسته‌بندي و قوطي‌هاي مات استفاده نمود. فرم‌هاي جامد كود با نور تغيير ماهيت نمي‌دهند. اخيراً يك كلاتگر Fe2+ و Fe3+ با يك كمپلكس پايدار بين سيترات آهن و Fe-EDTA گزارش شده است كه مقاومت بالايي به واكنش‌هاي نوري دارد و براي استفاده در زمان مشاهده كلروز آهن مناسب است. دو روش براي استفاده از كلات آهن وجود دارد:

استفاده كلات آهن به‌صورت خاك مصرف

محلول‌پاشي كلات آهن

مزاياي كاربرد خاك مصرف شامل: استفاده از ريزمغذي در ابتداي چرخه زراعي بدون آسيب به گياه، فراهم كردن بقايا براي گياه، بدون نياز به اسپري (محلول‌پاشي) و مهارت خاص است. در صورت كاربرد خاك مصرف بهتر است براي شستن كلات‌ها به محيط ريشه از آب استفاده شود.

استفاده به‌صورت محلول‌پاشي (كلات آهن يا معدني) خيلي مؤثرتر از خاك مصرف است. محلول‌پاشي كلات آهن (ريزمغذي‌ها) جذب مواد غذايي براي گياه را افزايش مي‌دهد. از مزاياي محلول‌پاشي ميزان كاربرد كمتر، اثر فوري روي گياه، سهولت كاربرد يكنواخت و بدون آسيب است.

كدام كود كلات آهن بايد استفاده شود؟

تأثير كود آهن بستگي به pH و محيط رشد گياه دارد. ليگاندهاي EDTA، DTPA و EDDHA معمولاً در كود آهن استفاده مي‌شوند و اثربخشي متفاوتي دارند. كلات آهن EDDHA در pH هاي بالاتر از هفت پايدار است. پايداري سه كود آهن معمولي در pH هاي مختلف متفاوت است و طبق تحقيقي كه توسط Guodong Liu و همكاران انجام شد عملكرد محصولات اين سه كود كلاته (كلات آهن) به اين ترتيب به دست آمد:

FeEDDHA > FeDTPA > FeEDTA

فرم EDDHA بيشترين ميزان اثر را در pH بالاتر از ۷ داشت اما نسبت به فرم‌هاي ديگر گران قيمت‌تر است. پس از بررسي‌هاي انجام شده پيرامون اينكه كود كلاته آهن چيست و چه اثري در محصولات كشاورزي دارد مي‌توان به اين نتيجه دست يافت كه استفاده از ۲۰-۱۰ گرم كلات آهن در درختان نتايج رضايت بخشي نشان داده است. كاربرد FeEDDHA و Fe-قند به ميزان ۷ ميلي گرم آهن در ليتر منجر به سبز شدن دوباره برگ‌ها در زمان كمبود آهن شده است.

كلات‌ها براي جذب توسط گياه با يكديگر رقابت مي‌كنند. عوامل كلاتگري كه آهن از آن‌ها آزاد شده است و تحت شرايط مساعد خاكي هستند با كلات منگنز براي جذب شدن توسط گياه رقابت مي‌كنند. كلاتگرها اين توانايي را دارند كه آهن را به ميزان كافي براي تأمين آهن موردنياز در سطح ريشه نگه دارند تا رقابت بين منگنز-آهن را تحت تأثير قرار دهند.

طبق مطالعه‌اي كه روي اثر كلات آهن بر بادام زميني انجام گرفت مشخص شد تقابل طبيعي بين آهن و منگنز در بادام زميني بستگي به منبع كاربرد آهن دارد بطوريكه كلات آهن به فرم Fe-EDDHA نسبت به FeSO 4 كاهش جذب منگنز بيشتري به دنبال داشت.

خريد كود آهن كلاته

خريد كود آهن كلاته يكي از راه‌هاي مؤثر جهت اضافه كردن ميكرومغذي هايي نظير يون‌هاي آهن است. كودهاي كلات آهن به فرم‌هاي مايع و جامد به فروش مي‌رسند. كودهاي كلات آهن به‌صورت محلول‌پاشي و يا خاك مصرف، چالكود قابل استفاده مي‌باشند كود آهن ميكرولايز مشكل رسوب و گرفتگي شيرآلات كشاورزي و نازل ها را ندارد و با خيال راحت مي‌توان آن را هم‌زمان با آبياري نيز استفاده نمود. كودهاي كلاته بسيار زود عمل مي‌نمايند و در خاك نيز پايدارتر هستند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كود كلات آهن[/caption]

هر زمان كه علائم كمبود آهن را مشاهده نموديد و يا با آزمون خاك متوجه كمبود آهن شديد مي‌توانيد از كلات آهن استفاده كنيد. خريد كود كلاته آهن نياز گياه به آهن را برطرف خواهد نمود. كود آهن كلات مانع از اكسيداسيون آهن در خاك مي‌گردد. از فوايد ديگر كود آهن كلاته سنتز كلروفيل در گياه و احياي مسيرهاي واكنش‌هاي شيميايي در نتيجه افزايش متابوليسم گياه مي‌باشد. كلات‌ها نسبت به ساير كودها باعث كاهش آلودگي آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند

براي خريد كود كلات آهن و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.