كاربرد اسيد هيوميك در كشاورزي

عرضه نهاده هاي كشاورزي

كاربرد اسيد هيوميك در كشاورزي

هيوميك اسيد يك محرك زيستي طبيعي مي‌باشد كه از لئوناردايت مشتق شده است و در حال حاضر يكي از غليظ‌ترين مواد آلي در دسترس است. آناليز عنصري نشان داده كه هيوميك اسيد حاوي مقادير زيادي كربن و اكسيژن است (به ترتيب حدود ۵۰% و ۴۰%). اسيد هيوميك همچنين حاوي هيدروژن (حدود ۵%)، نيتروژن (حدود ۳%)، فسفر و سولفور (هر دو كمتر از حدود ۱%) است. اسيد هيوميك مجموعه‌اي از ريز‌مولكول هاي به‌شدت به هم مرتبط است. اندازه‌ي اين مولكول‌ها محدوده‌اي بين كمتر از ۱۰۰۰ تا بيشتر از ۱۰۰۰۰۰ دالتون را شامل مي‌شود كه جرم‌هاي كمتر، نشانگر مواد جوان‌تر است.

اسيد هيوميك

تركيبات هوموس، تركيبات آلي طبيعي و پيچيده‌اي هستند كه در خاك، توسط بقاياي گياهان و طي فرآيند ايجاد هوموس (humification) تشكيل مي‌شوند. مواد هوموس مجموعه‌اي پيچيده به رنگ‌هاي قهوه‌اي تا سياه از مواد آمورفوس هستند كه از تجزيه‌ي بقاياي گياهان و جانوران، توسط ميكروارگانيسم‌ها، تحت شرايط هوازي و بي‌هوازي، در خاك، خَلاش [خاك باتلاقي] و حوزه‌هاي آبي نشئت گرفته‌اند. از نظر شيميايي، هوموس شامل مواد تشكيل‌دهنده‌ي خاصي از مواد گياه اصلي كه نسبت به تجزيه در آينده مقاوم هستند، مواد در حال تجزيه، مجموعه‌ي حاصل تجزيه توسط فرآيندهاي هيدروليز يا اكسيداسيون و احيا و تركيبات متنوع ساخته شده توسط ميكروارگانيسم‌ها مي‌باشد.

نقش هيوميك اسيد در بهبود كيفيت خاك

بيشتر افراد سريعاً هيوميك اسيد را نوعي كود شيميايي مي‌نامند، اما در واقع يك اصلاح كننده‌ي خاك است. مزايا بر معايب پيشي مي‌گيرند و هم‌اكنون با توجه به فرسايش گسترده‌ي خاك در سرتاسر جهان، اسيد هيوميك ها محصولات مؤثري جهت برگرداندن فرآيند كنوني فرسايش مي‌باشند. در جهاني كه شاهد رشد جمعيت با نرخ نمايي و از دست دادن هكتارها زمين قابل‌كشت زراعي مي‌باشيم، ما ملزم هستيم كه با كودرساني به محصولات كشاورزي، محصول را به حداكثر برسانيم و گرسنگان را سير كنيم.

اسيد هيوميك

از طريق تأمين خاك با مقادير كافي هيوميك اسيد، به اتصال كاتيون‌ها (عناصر با بار مثبت) به يكديگر كمك مي‌كنيم. توانايي كلات كردن يون‌هاي مولتي‌والان با بار مثبت (منيزيم، كلسيم، آهن و ديگر مواد معدني كم‌نياز باارزش براي گياه) احتمالاً، مهم‌ترين نقش هيوميك اسيد، با توجه به خاك شما، است. با كلات كردن يون‌ها، هيوميك اسيد برداشت يون‌ها را توسط شماري از مكانيسم‌ها تسهيل مي‌كند كه يكي از آن‌ها ممانعت از ته‌نشيني مي‌باشد (عبور مواد از مابين دانه‌هاي خاك). مورد ديگر تأثير مستقيم و مثبت بر فراهمي زيستي است. همچنين مي‌تواند خاك را از فلزات سنگين پاك‌سازي كند. تحقيقات نشان داده است كه فلزات سنگين با اضافه كردن هيوميك اسيد، به دام مي‌افتند.

نقش هيوميك اسيد در بهبود رشد گياه

يكي از راه‌هاي بهبود رشد گياه توسط بهبود ساختماني خاك رسي و شني است كه اجازه‌ي نمو بهتر ريشه را مي‌دهد. رشد گياه، هم‌چنين، توسط توانايي گياه در برداشت و دريافت مواد مغذي بيشتر بهبود مي‌يابد. اسيد هيوميك به‌طور خاص، در آزادسازي مواد مغذي موجود در خاك مفيد است تا آن‌ها را متناسب با نياز گياه در اختيارش قرار دهد. براي مثال اگر يك مولكول آلومينيوم به يك مولكول فسفر متصل شود، هيوميك اسيد با جدا كردن آن‌ها از يكديگر، فسفر را براي استفاده‌ي گياه در دسترس مي‌گذارد. هيوميك اسيد هم‌چنين به علت توانايي‌اش در كلات كردن ريزمغذي‌ها و در نتيجه افزايش كارفرمايي زيستي آن‌ها، اهميت خاصي دارد. فعاليت‌هاي ميكروب‌هاي مفيد خاك براي پايداري رشد هر نوع گياهي ضروري هستند. هيوميك اسيد فعاليت ميكروبي را با تأمين كردن ميكروب‌هاي بومي با يك منبع كربن براي تغذيه، تحريك و در نتيجه رشد و فعاليت گياه را تقويت مي‌كند. ميكروب‌هاي خاك وظيفه‌ي حل كردن مواد مغذي حياتي، مانند فسفر را بر عهده دارند تا بعداً توسط هيوميك اسيد جذب شود و به‌نوبه خود براي رشد بهتر و نمو ريشه در اختيار گياه قرار گيرد. علاوه بر اين، ميكروب‌ها براي توسعه‌ي مداوم هوموس در خاك مسئول هستند كه به تجزيه‌ي موادآلي كه به‌طور كامل تجزيه نشده‌اند، ادامه مي‌دهد. اين توليد درجاي هوموس، به‌طور پيوسته به ميزان پايه‌ي هيوميك اسيد و مزاياي آن مي‌افزايد.

اسيد هيوميك

براي خريد اسيد هيوميك و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.