آشنايي با خواص انواع فلفل

عرضه نهاده هاي كشاورزي

آشنايي با خواص انواع فلفل

فلفل يكي از پرمصرف‌ترين ادويه‌ها در آشپزي و خانه‌داري است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع فلفل و كاربردهاي آن در آشپزي آشنا كنيم. فلفل سياه، سفيد، قرمز و سبز، همه از يك گياه تهيه مي‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. فلفل فوايد زيادي دارد. مصرف فلفل سيستم هاضمه را تقويت مي‌كند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. كاشت فلفل به‌تدريج در كشورهاي نزديك به منطقه مالابار هم كه آب و هواي مشابهي دارند رايج شده، از جمله سريلانكا، مالزي، اندونزي و تايلند. در حال حاضر صادركنندگان جديدي مانند ويتنام و برزيل به جمع اين كشورها پيوسته‌اند. فلفل پيش از بسته‌بندي بايد ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاك جدا شود. فلفل پس از خشك شدن در رنگ‌هاي سياه، قرمز و سفيد يافت مي‌شود. انواع فلفل متناسب با كيفيت و رنگ و بو، قيمت‌هاي متفاوتي دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهاي چشايي را تحريك مي‌كند و پيامي ‌به معده مي‌فرستد كه باعث ترشح اسيد هيدروكلوريك و در نتيجه هضم بهتر غذا مي‌شود. اسيد هيدروكلوريك براي هضم پروتئين‌ها و ديگر مواد غذايي در معده ضروري است. هنگامي‌كه مقدار اسيد هيدروكلوريك بدن كافي نباشد، غذا به مدت طولاني در معده باقي مي‌ماند كه منجر به سوءهاضمه مي‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزايش مي‌دهد. فلفل همچنين اثرات مفيد آنتي‌اكسيدان و آنتي باكتريال مؤثر را در خود نشان داده است.

فلفل

سياه، سفيد، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. رايج‌ترين نوع فلفل، فلفل سياه است كه براي آن بايد ميوه‌هاي فلفل را زماني چيد كه نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جريان تخمير و خشك شدن چروكيده و سياه رنگ مي‌شوند. ديگر نوع متداول، فلفل سفيد است. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد كاملاً رسيده و به رنگ كبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند كه در جريان خشك شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌كنند.

فلفل قرمز نيز از ميوه‌هاي كاملاً رسيده گياه فلفل به دست مي‌آيد، با اين تفاوت كه فرايند خشك كردن دانه‌ها بايد سريع انجام گيرد. محصول نادرتر اين گياه فلفل سبز است. براي تهيه آن دانه‌هاي فلفل به‌صورت زرد و نارس برداشت مي‌شوند و سپس بايد در معرض نمك يا سركه قرار گيرند تا از تخمير شدن آن‌ها جلوگيري شود. گونه‌هاي مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطروطعم و همين‌طور درجه تندي هم تفاوت‌هايي با هم دارند. فلفل‌هاي سياه و سبز معطرتر از فلفل سفيد هستند. اما فلفل سفيد تندتر از انواع ديگر است و معمولاً براي تهيه سس ماهي استفاده مي‌شود. فلفل سبز براي تهيه سس غذاهاي كبابي كاربرد دارد. دانه‌هاي فلفل سبز را معمولاً نمي‌سايند. فلفل قرمز هم تند و هم داراي طعم شيرين ملايمي است و مانند فلفل سياه هنگام پخت گوشت قرمز از آن‌ها استفاده مي‌شود.

كاربردهاي مختلف فلفل در آشپزي

برخلاف اينكه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل مي‌باشد، اما خواص و كاربردهاي آن‌ها يكسان نيست و متفاوت با يكديگر هستند.

فلفل سفيد

اين گونه از فلفل، زماني به دست مي‌آيد كه پوست بيروني دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشيد خشك و باز شود. دانه‌هاي سفيد درون اين پوست‌ها، فلفل سفيد است. فلفل سفيد، عطروطعم ماندگاري ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رايحه آن از بين خواهد رفت. به دليل رنگ سفيد اين فلفل، بهتر است در غذاهايي از آن استفاده كنيد كه بخواهيد رنگ يك دستي داشته باشند و دانه‌هاي فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهيه سس سفيد و يا پوره سيب زميني.

فلفل سياه

فراوان‌ترين نوع از فلفل كه در دسترس است، فلفل سياه است. اين فلفل به‌طور طبيعي از لايه بيروني كه توسط تابش نور خورشيد به رنگ سياه در آمده، به دست مي‌آيد. عطر آن بسيار بيشتر از فلفل سفيد است. همچنين تركيب اجزاي درون آن فوايد زيادي براي سلامتي دارد. فلفل سياه مي‌تواند در مدت زمان طولاني‌تري تازه بماند، بدون اينكه از خاصيت و عطروطعم آن كم شود. استفاده از فلفل سياه به جاي سفيد در وعده‌هاي غذايي، به دليل برتري عطر و ماندگاري بيشتر، رايج‌تر است.

فلفل قرمز

فرآيند ساخته شدن فلفل قرمز با دو گونه قبلي به كلي متفاوت است. اين فلفل از ماده Capsicum موجود در فلفل‌هاي چيلي به دست مي‌آيد. مواد موجود در فلفل‌هاي سفيد و سياه از نوع ماده Piperine است. حال آنكه در فلفل قرمز، اين ماده متفاوت بوده و در واقع Capsicum است.

هر ۳ نوع فلفل مي‌توانند هم در خواص دارويي مفيد باشند و هم در طعم بخشي به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرات مفيدي كه بر روي سلامت دارد، بسيار قدرتمندتر از ديگر انواع است. همچنين فلفل قرمز بسيار تندتر است و طبيعت گرم آن نيز بيشتر است.

فلفل

خواص فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي يكي از سبزي‌هايي است كه به علت شكل زيبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌هاي متنوع بسيار موردتوجه قرار دارد. اين گياه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز در بازار عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه هر كدام از اين رنگ‌ها معرف خاصيت ويژه‌اي از اين گياه است.

با اين كه همه اين فلفل‌هاي دلمه‌اي خواص مشابهي دارند، ولي داراي تفاوت‌هاي زيادي نيز هستند. فلفل دلمه‌اي به علت دارا بودن آب ميان بافتي فراوان يكي از كم كالري ترين سبزي‌ها مي‌باشد. با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز رنگ در ميان اكثر افراد شناخته شده تر مي‌باشد، اما پيگمآن‌هاي ايجادكننده رنگ قرمز، نارنجي و زرد خواص بسياري دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌اي سبز كمي تلخ‌تر است و فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز شيرين‌تر هستند و به حالت ميوه‌اي بيشتر شبيه مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي گياه تندي نيست؛ زيرا كاپسايسين كه باعث طعم تندي در فلفل مي‌شود، در اين فلفل به مقدار بسيار ناچيزي وجود دارد.

فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب مانند تيامين، ريبوفلاوين و B6 است كه ويتامين‌هاي مؤثر در تبديل مواد غذايي به انرژي مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي همچنين گياهي سرشار از فيبر، پروتئين و آهن است. فيبر در غذاهاي گياهي مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل و حبوبات يافت مي‌شود و بدن برخلاف پروتئين، كربوهيدرات و چربي نمي‌تواند آن را هضم كند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب كاهش فشارخون و كلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن است.

فلفل دلمه‌اي سبز رنگ وقتي خيلي رسيده مي‌شود به رنگ قرمز تبديل مي‌شود كه رسيده‌تر، شيرين‌تر و با طعمي ملايم‌تر است. ويتامين ث و كاروتنوئيدها در حالت رسيده بيشتر هستند. هم چنين ظرفيت آنتي‌اكسيداني در فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ بيشتر از فلفل دلمه‌اي سبز است. به منظور تهيه فلفل دلمه‌اي قرمز، بايد توجه كرد كه رنگ آن روشن باشد و پوست سفتي داشته باشد. ولي فلفل‌هايي كه پوست كدر و چروكيده دارند، به سمت فرآيند فساد پيش مي‌روند و مواد مغذي‌شان به شدت افت مي‌كند.

با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز و زرد هم منابع خوبي از ويتامين ث مي‌باشند، اما فلفل دلمه‌اي قرمز بيش‌ترين ميزان ويتامين ث را دارا مي‌باشد. به گونه اي كه دو برابر نياز روزانه به ويتامين ث را تأمين مي‌كند. ويتامين ث يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي مي‌باشد. ويتامين ث در تسريع روند بهبود عفونت‌ها، ترميم زخم‌ها و جراحات پوستي، توليد كلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخواني، تأمين سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحكام رگ‌هاي خوني مؤثر است.

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌اي، ليكوپن مي‌باشد كه آنتي‌اكسيدان بسيار قوي است؛ و تحقيقات متعدد ثابت كرده است كه ليكوپن از سرطان پروستات و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند. ليكوپن ماده‌اي است كه وقتي در معرض حرارت قرار بگيرد، آزاد مي‌شود. بدين منظور لازم است كمي آن را در روغن تفت داد يا كبابي كرد. فلفل دلمه‌اي قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي موردنياز در سلامت استخوان را تأمين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي است كه همگي، از مواد مغذي موردنياز در استحكام و حفظ بافت استخواني مي‌باشند.

پاپريكا، ادويه‌اي برگرفته از فلفل قرمز

ادويه پاپريكا، از فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ يا فلفل چيلي قرمز گرفته مي‌شود. اين ادويه به‌منظور بهبود طعم در غذاها بسيار كاربرد دارد. اين ادويه سرشار از ويتامين A و نيز ويتامين ب است كه ويتامينِ در تقويت نوروترانسميترهاي سيستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌هاي بدن مؤثر مي‌باشد.

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان كلروفيل در آن است كه در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت كاهش فشارخون مؤثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث كاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به‌منظور بهبود علائم اين سندرم مؤثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامينِ فراواني دارد كه در بهبود عملكرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارد.

فلفل

فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، عينك آفتابي طبيعي

فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز منبع بسيار خوبي از كاروتنوئيدها هستند. كاروتنوئيدها گروهي از مواد شيميايي گياهي مي‌باشند كه سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. كاروتنوئيدهاي موجود در فلفل‌هاي دلمه‌اي عبارت‌اند از:

۱. بتاكاروتن كه مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، كدو حلوايي، فلفل دلمه‌اي نارنجي و... است، در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين ا مي‌شود؛ كه اين ويتامين به‌منظور تقويت فرآيند بينايي بالأخص در نور كم كاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلول‌هاي شاخي پوست مؤثر است. بتاكاروتن همچنين از آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي مي‌باشد كه افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

۲. لوتئين و زآگزانتين كه رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌اي زرد و ... ايجاد مي‌كند. از مواد اصلي تشكيل دهنده ماكولاي چشم مي‌باشند و ماكولاي چشم را از آسيب‌هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي‌كنند و كمبود آن‌ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي را مي‌توان نوعي عينك آفتابي طبيعي براي چشم‌ها دانست.

براي خريد بذر فلفل و ساير انواع بذرها و ديگر محصولات كشاورزي به به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.