يونجه

عرضه نهاده هاي كشاورزي

يونجه

يونجه

يونجه گياهي است چندساله يا دائمي كه ريش‌هايي راست و مستقيم دارد و به ريشه اوليه يونجه معروف است به‌موازات پيدايش ريشه اوليه، قسمت هيپوكوتيل در زير سطح خاك قرار مي‌گيرد و با طويل شدن زير لپه باعث جوانه زدن و خارج شدن از سطح خاك مي‌شود. يونجه جوانه‌زده در اين موقع نسبت به آب بيش‌ازاندازه، كمبود آب، شوري خاك يا سله بستن سطح خاك حساسيت خاصي نشان مي‌دهد. چنانچه در اين موقع سطح خاك سله ببندد، زير لپه يونجه كه به‌صورت قوسي در زير سطح خاك قرار گرفته‌است نمي‌تواند به سهولت سطح خاك را بشكافد و از آن خارج شود چنانچه زير لپه يونجه بتواند از سطح خاك خارج گردد در اين موقع يونجه جوانه‌زده فقط داراي دو لپه يا كوتيلدون است كه به‌صورت برگ‌هاي متورم به نظر مي‌آيند. اين برگ اوليه ساده و معمولاً قلبي شكل است و شباهتي با برگ‌هاي اصلي يونجه ندارد. بعد از گذشت مدتي، نخستين برگ مركب سه برگچه‌اي يونجه به وجود مي‌آيد كه به‌تدريج با ادامه رشد و نمو، ساير برگ‌هاي مركب نيز تشكيل مي‌شود. گياه يونجه علاوه بر ريشه راست و مستقيم اوليه، ريشه‌هاي جانبي نيز دارد كه از سلول‌هاي حاشيه استوانه مركزي ريشه اصلي سرچشمه مي‌گيرند عامل موفقيت يونجه در مقاومت به كليه عوامل نامساعد و همچنين استفاده از مواد غذايي تحت‌الارض، برخورداري از يك سيستم ريشه قوي است. ارتفاع آن تا يك متر مي‌رسد برگ‌هاي آن داراي سه برگچه است برگچه‌هاي نوك تيز، سبز رنگ و بيضي‌شكل است. گل‌هاي يونجه به شكل سبز و به رنگ بنفش تيره يا آبي روشن است ميوه يونجه مانند صدف بوده و دانه داخل ميوه مانند لوبيا ولي كوچك‌تر از آن است.

يونجه به دليل وجود ويتامين‌هاي B, K, E, D, A، پروتئين و مواد معدني موجود در آن غذايي كامل محسوب مي‌شود و به «سلطان گياهان» معروف است. ويتامين C موجود در يونجه دو برابر جعفري و چهار برابر ليموترش است. يونجه علاوه بر استفاده به عنوان علوفه دام توسط انسان نيز به صورت هاي مختلف مانند به صورت تازه، جوانه يونجه، عرق يونجه و دمنوش يونجه استفاده شده و عسل يونجه نيز پرطرفدار است. خواص يونجه فراوان است كه مي‌توان به چند مورد اشاره كرد: آهن زياد، تقويت اعضاي بدن، درمان كم‌خوني، ضعف بنيه، درمان سنگ كليه، معالج رعشه و ناراحتي اعصاب، چاق‌كننده، نيروبخشي، كاهش قند خون، ويتامين A مانع از شب‌كوري، تصفيه خون، ازدياد شير مادران، ترك اعتياد، رقيق‌كننده خون و مانع ابتلا به بيماري قلبي، كاهش‌دهنده كلسترول بد و ... . پزشكان قديم ايران از مخلوط تعفن يونجه و چند گياه ديگر براي ترك اعتياد و تنفر از آن براي ترك اعتياد استفاده مي‌كردند. در حال حاضر براي معالجه معتادان به سيگار و ترياك و هروئين شاهد تأثيرات فوق‌العاده‌اي هستيم.

كاشت و برداشت

يونجه گياهي چندساله (تقريباً ۵-۷ سال) است بنابراين با زدن شخم عميق، خاك را براي كاشت يونجه آماده كنيد. زمان مناسب كاشت ترجيحاً پاييز و بهار است كه بهترين زمان براي كشت بذر يونجه پاييز، اوايل تا اواسط شهريور و براي كشت بهار، نيمه دوم ارديبهشت الي خرداد ماه است. بذر يونجه ها را در عمق يك الي دو سانتيمتري ترجيحاً خاك سبك و شني كاشت كنيد. براي جلوگيري از خشك شدن خاك بعد از اولين آبياري به ترتيب ۳ روز بعد و دور آبياري بين ۷ تا ۱۲ روز است.

در برداشت اول بعد از ۵۰-۷۰ درصد از گلدهي و بيشتر و در برداشت‌هاي بعدي ۱۰-۱۵ درصد گل‌هاي بنفش (بيشترين كيفيت علوفه) انجام مي‌شود. برداشت بذر يونجه بعد از قطع آبياري در مرحله شروع به قهوه‌اي شدن غلاف‌ها و زماني كه پنجاه درصد غلاف‌ها قهوه‌اي شده‌اند.

براي خريد بذر يونجه و ساير علوفه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.