كاهو فرانسوي

عرضه نهاده هاي كشاورزي

كاهو فرانسوي

كاهو فرانسوي

كاهو در ميان سبزي‌ها ديگر كاشت بسيار ساده‌اي دارد و قابل كاشت در اكثر خاك‌ها است. همچنين در كمترين فضا حتي در كوچك‌ترين گلدان‌ها نيز مي‌توان اقدام به كاشت نمود. ارزش غذايي كاهو زياد و حاوي ويتامين‌هاي A و C و فولات و آهن است. در سال ۱۹۹۹ دانشمندان دانشگاه گلاسكو دريافتند كه ميزان آنتي‌اكسيدان آن حدود ۱۰۰ برابر بيشتر از كاهوهاي معمولي است. كاهو داراي انواع مختلفي مانند كاهو پيچ، كاهو كلم، كاهو چيني، كاهو بنفش و كاهو فرانسوي است. كاهو فرانسوي به دليل طعم و عطر و همچنين رنگ جذاب آن يكي از ارقام محبوب در ميان مصرف‌كنندگان است. از خواص كاهو فرانسوي اين كه حاوي آنتي اكسيدان و ويتامين هاي فراواني است،

كاهو يكي از پرمصرف‌ترين سبزي‌هاي جهان است كه به دليل مصرف بالاي آن تمامي فصول به‌صورت فضاي باز و گلخانه‌اي كشت مي‌شود. مقاومت اين رقم از كاهو نسبت به سرما و تغييرات دما بالا بوده و مناسب كاشت براي تمامي فصل بخصوص پاييز است (دماي ايده آل براي جوانه‌زني ۱۸ تا ۲۰ درجه است).

شرايط آب‌وهوايي كاشت بذر

دما

كاهو نسبت به سبزي‌هاي ديگر تحمل سرماي بيشتري را دارد و در آب‌وهواي خنك نتيجه بهتري دارد. درنتيجه در شهرهاي خنك كاشت بهاره و در شهرهاي با آب‌وهواي گرم كاشت پاييزه و زمستانه آن بهتر است. البته براي كاشت خانگي در هر شرايط آب‌وهوايي مي‌توان كشت نمود. گرما، كم‌آبي و خشكي باعث مي‌شود كاهو زودتر به گل برود و در نتيجه كيفيت آن كاهش پيدا كند. كاهو دماي كمتر از صفر درجه را نيز تحمل مي‌كند ولي اگر سرما پايدار باشد باعث بد فرم شدن برگ‌ها و جمع شدن آن‌ها و باعث تغييراتي در رنگ برگ كاهو مي‌شود.

خاك

كاهو در اكثر خاك‌ها قابل رشد است ولي در خاك‌هاي فقير عملكرد و كيفيت محصول كاهش مي‌يابد. بهترين نتيجه را در خاك‌هاي نيمه سبك و غني دارد. براي كاشت خانگي خاك‌هاي نيمه سبك عملكرد خوبي دارد. خاك رسي شني يا تركيبي از كود حيواني و خاك باغچه يا خاك‌برگ گزينه‌هاي مناسبي است. (اگر گلدان را در پشت پنجره و در خانه نگه‌داري مي‌كنيد بهتر است از كمپوست آماده استفاده كنيد). قبل از كاشت در باغچه مي‌توانيد كود حيواني را در سطح خاك پخش و خاك را زيرورو كرده و سپس اقدام به كاشت بنماييد.

آموزش كاشت بذر

كاهو را در مناطق گرم كه زمستان ملايمي هم دارند در پاييز و زمستان كاشته مي‌شود و در شهرهاي سرد كه زمستان سردي دارند در بهار اقدام به كاشت آن مي‌كنند. در كاشت پاييزه بذرها را در شهريور ماه مي‌كارند. در كاشت بهاره در ارديبهشت يا خرداد اقدام به كاشت آن مي‌كنند. البته براي كاشت خانگي در باغچه يا گلدان در تمامي طول بهار و تابستان مي‌توان اقدام به كاشت كاهو نمود كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. بذر كاهو را با فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتي‌متر از يكديگر مي‌كارند و بر روي آن لايه‌نازكي از خاك نرم مي‌ريزند و به‌آرامي آبياري مي‌كنند به‌طوري‌كه بذرها جابه‌جا نشوند. بذرها بعد از گذشت ۳ تا ۵ روز از خاك بيرون مي‌آيند. كاهو را مي‌توان در سيني نشاء يا زميني ديگر يا گلداني نشاء كرد و سپس بعد از رشد آن به زمين و محل اصلي انتقال داد و با فاصله‌هاي يكسان و مرتب كاشت. در روشي ديگر مي‌توان بذرها را به‌صورت دست پاش كاشت و بعد از رشد آن و رسيدن به طول ۵ سانتي‌متر اقدام به تنك كردن بوته‌ها و كاهش تراكم آن‌ها نمود.

كاشت بذر در منزل

بهتر است كاهو در اوايل بهار يا پاييز كه هوا خنك است كاشته شود. اگر خواستار كاشت در فصل گرم يا در داخل آپارتمان يا پشت پنجره هستيد بايد نياز سرمايي بذرها را برطرف كنيد. اين عمل درصد موفقيت را بسيار بالا مي‌برد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. براي كاشت كاهو در داخل آپارتمان و پشت پنجره منزل يا در فصلي كه هوا گرم است براي موفقيت بيشتر در كاشت بايد ابتدا نياز سرمايي بذر كاهو را برطرف كنيم تا درصد جوانه‌زني بالاتر برود. براي اين كار تمامي بذرهاي موجود را بين چند لايه دستمال خيس گذاشته و داخل پلاستيك فريزر قرار مي‌دهيم و در طول روز داخل يخچال و در قسمتي كه امكان يخ زدن وجود ندارد مي‌گذاريم (طبقه پايين يخچال) و شب آن را بيرون قرار مي‌دهيم، اين عمل را تا ۲۰ روز انجام مي‌دهيم و با مشاهده جوانه زدن بذرها اقدام به كاشت آن‌ها مي‌كنيم.

براي كاشت در باغچه بعد از آماده‌سازي خاك، بذر كاهو را در گودال‌هاي نيم سانتي‌متري با فاصله ۱۵ سانتي‌متر به‌صورت خطي بكاريد. كاهو را بايد در مكاني كاشت تا روزانه حداقل ۶ ساعت آفتاب بخورد. خاك گلدان يا محل كاشت بايد نيمه سبك، غني و داراي زهكشي بالا باشد. سطح خاك بايد هميشه مرطوب باشد ولي غرق آبي نباشد. براي كاشت در گلدان، گلداني را انتخاب كنيد كه حداقل ۱۰ سانتي‌متر باشد. بذرها را با فاصله چند سانتي‌متر (۲ تا ۳ سانتي‌متر) بر روي گلدان قرار دهيد و بر روي آن به اندازه نيم سانتي‌متر خاك نرم بريزيد و سپس به‌آرامي آبياري كنيد. گلدان را بايد در جاي نورگير قرار دهيد و تا قبل از جوانه‌زني اجازه ندهيد خاك خشك شود. وقتي كاهوها رشد كردند مي‌توانيد بوته‌ها را تنك كنيد (بوته‌هاي اضافي را حذف كنيد) تا فضاي بيشتري براي باقي كاهوها باشد. كاهوهايي كه تنك كرده‌ايد را مي‌توانيد در گلداني يا محلي ديگر به‌صورت جداگانه بكاريد. براي اينكه كاهو طعم و كيفيت بالايي داشته باشد بايد خاك آن هميشه مرطوب باشد. البته نبايد خاك را خيس نگه داشت بلكه بايد مرطوب باشد. اگر هوا گرم شد بهتر است گلدان كاهو را در نيم‌سايه قرار دهيد. اگر كاهو دير برداشت شود برگ‌ها بد فرم شده و به گل مي‌روند.

براي خريد بذر كاهو در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

یکی از بهترین پادکست‌های یادگیری فرانسوی، "Coffee Break French" است. این پادکست توسط مدرسان حرفه‌ای زبان فرانسوی تولید می‌شود و به شیوه‌ای دوستانه و قابل فهم، مفاهیم گرامری، واژگان، و مکالمات را آموزش می‌دهد. این پادکست دارای سطوح مختلفی است، از مبتدی تا پیشرفته، بنابراین به همه‌ی افرادی که می‌خواهند زبان فرانسوی را یاد بگیرند، مناسب است. هر قسمت از "Coffee Break French" شامل درس‌های کوتاهی است که به صورت تدریجی و با استفاده از مثال‌های واقعی و مکالمات زنده، مهارت‌های شنیداری و گفتاری زبان فرانسوی را به شنوندگان آموزش می‌دهد. همچنین، این پادکست دارای منابع تکمیلی نیز است که به دقت و تکنیک بیشتر در یادگیری زبان فرانسوی کمک می‌کنند.

 

پادکست "Learn French by Podcast" نیز یکی دیگر از منابع برتر یادگیری زبان فرانسوی است. این پادکست به صورت روزانه یا هفتگی منتشر می‌شود و هر قسمت آن شامل مکالمات و موضوعات مختلفی است که از جمله اخبار، فرهنگ، و سفر می‌تواند باشد. مزیت این پادکست، تمرکز بر تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری است. همچنین، متن ترانسکریپت و ترجمه‌هایی که در اختیار شنوندگان قرار می‌دهد، به آن‌ها کمک می‌کند تا واژگان جدید را درک و یاد بگیرند و به صورت عملی آن‌ها را به کار ببندند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.