كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

عرضه نهاده هاي كشاورزي

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت يا ميوه اژدها (Dragon Fruit) كه با نام علمي Hylocereus Undatus يكي از ميوه‌هاي شناخته‌شده در غرب جهان است كه در ساير نقاط جهان نيز يافت مي‌شود. ميوه اژدها احتمالاً به دليل شكل ظاهري آن كه پوستي پوشيده از فلس دارد به اين اسم ناميده مي‌شود. ميوه اژدها در واقع بومي مكزيك و جنوب آمريكا است و به‌خوبي در آسيا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر اين منطقه پرورش داده مي‌شود. ميوه اژدها بخشي از خانواده كاكتوس‌ ها است و مانند بسياري از انواع كاكتوس ظاهر جذابي دارد و وقتي‌كه در باغچه يا گلدان كاشته مي‌شود نظرات همه را به خود جلب مي‌كند. اين گياه به‌صورت بالارونده يا خوابيده رشد مي‌كند و ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر بلند مي‌شود و تنه آن ۱۰ سانتي‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسيا يك ميوه محبوب است و مزارع زيادي از اين ميوه در اين منطقه وجود دارد. ميوه اژدها در غرب جهان هم بسيار محبوب است و مزارع تجاري زيادي از ميوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال اين ميوه خيلي شناخته‌شده نيست و در اكثر ميوه‌فروشي‌ها ديده نمي‌شود و معمولاً به اين ميوه به چشم يك ميوه عجيب‌وغريب نگاه مي‌كنند. ميوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولي شايع‌ترين آن‌ها كه باردهي زيادي دارند به رنگ زرد و قرمز مي‌باشند. رنگ‌هاي ميوه اژدها عبارت‌اند از: ميوه با پوست قرمز و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، ميوه با پوست زرد و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت صورتي، ميوه با پوست صورتي و گوشت سفيد.

طعم اين ميوه با ساير ميوه‌هاي گرمسيري قابل‌مقايسه نيست ولي نكته اصلي اين است كه اين ميوه طعم خوبي دارد. در كل اين ميوه طعم شيرين و مطلوبي دارد، اما به نظر من طعم آن شبيه هندوانه است. اين ميوه داراي دانه‌هاي كوچكي شبيه كيوي است و خرد كردن اين دانه‌ها زير دندان طعم بسيار دلپذيري دارد. بهتر است اين ميوه سرد خورده شود (بايد در يخچال نگه‌داري و سپس مورداستفاده قرار گيرد). ميوه را بايد از وسط نصف كرده و با استفاده از يك قاشق گوشت دروني ميوه را بيرون آورده و بعد خورده شود. اين ميوه بسيار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسيار لذت‌بخش است. مي‌توان ميوه اژدها را به قطعات كوچك برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشيدني و بستني نيز استفاده كرد. ميوه اژدها زرد رنگ طعم شيرين‌تري نسبت به ميوه قرمز دارد، بااين‌حال نقطه ضعف براي پرورش انواع زرد رنگ، خارهاي بلندي است كه در سطح ميوه وجود دارد كه بايد با دقت به آن دست زد.

دلايل پرورش ميوه اژدها

ارزش تغذيه‌اي: علاوه بر سالم بودن و طعم عالي ميوه اژدها و مغذي بودن آن، اين ميوه حاوي مقادير زيادي فيبر، مواد معدني، ويتامين‌ها (به‌خصوص ويتامين c) و آنتي اكسيد آن‌ها براي مقابله با سرطان است.

ارزش زينتي: بسياري از مردم كاكتوس‌ها را براي ايجاد منظره‌هاي زيبا نگه‌داري مي‌كنند و پرورش مي‌دهند، گل‌هايي كه ميوه اژدها توليد مي‌كنند بسيار زيبا هستند.

متفاوت بودن با ساير گياهان: ميوه اژدها و بوته آن در مقايسه با ديگر گياهان بسيار متفاوت است و بسيار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان ميوه اژدها روي يك ميز يا در يك مهماني همه نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كند و مورد صحبت همه مهمانان قرار مي‌گيرد.

رشد آسان: ميوه اژدها رشد آساني دارد و مراقبت از آن نيز آسان است.

كسب درآمد: بسياري از مردم براي كسب درآمد و فروش، ميوه اژدها را پرورش مي‌دهند. در استراليا سوپرماركت‌ها و ميوه‌فروشي‌هاي زيادي ميوه اژدها را مي‌فروشند.

كاشت و نگهداري

ميوه اژدها تقريباً در اكثر نقاط دنيا قادر به رشد است. در مناطق خيلي سرد ميوه اژدها به محافظت نياز دارد و نبايد در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد نگه‌داري شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد مي‌كند. دماي مناسب براي رشد ميوه اژدها، درجه حرارت متوسط بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. گياه ميوه اژدها مي‌تواند در شرايط خشكي زنده بماند، بااين‌حال به نظر مي‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به اين گياه، عملكرد آن بهتر خواهد شد و ميوه‌هاي آن طعم بهتري خواهند داشت و باردهي آن نيز بيشتر مي‌شود. خاكي كه براي كاشت كاكتوس ميوه اژدها مورداستفاده قرار مي‌گيرد بايد زهكشي خوبي داشته باشد تا آب به‌راحتي بتواند از آن عبور كند. ميوه اژدها توسط بذر يا قلمه كاشته مي‌شود، از دانه‌هايي كه درون ميوه اژدها است مي‌توان براي كاشت گياه جديد استفاده كرد. ميوه اژدها در آفتاب كامل بهتر رشد مي‌كند، هرچند اين گياه در سايه جزئي هم قادر به رشد است.

زمان مشخصي براي كاشت ميوه اژدها در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هرزماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. كاشت بذر ميوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. باردهي مي‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتي‌كه گل‌دهي در تابستان باشد توليد ميوه در پاييز و زمستان انجام مي‌شود. گل‌هاي ميوه اژدها گاهي اوقات داراي گلبرگ‌هايي با اندازه بيش از ۲۰ سانتي‌متر مي‌شوند. گل ميوه اژدها بسيار زيبا است و گلبرگ‌هاي بيروني آن سفيد و پرچم آن زرد است. بهترين زمان براي ديدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااين‌حال گل‌هاي باز در طول روز هم ديده شده‌اند. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود كاكتوس از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر كاكتوس ميوه اژدها در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. اين گياه در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به گياه ميوه اژدها مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. اين گياه در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد. براي جدا كردن ميوه، آن را بچرخانيد و سپس با يك كشش آن را از درخت جدا كنيد. ميوه رسيده بايد به‌آساني جدا شود، درصورتي‌كه به‌راحتي جدا نشود هنوز كاملاً نرسيده است. در چيدن ميوه‌هاي زرد، خارهاي آن به دست آسيب مي‌رسانند و نبايد با دست به‌صورت مستقيم آن را برداشت كرد. مثلاً مي‌توان با كمك يك انبر ميوه‌ها را برداشت كرد و يا از دستكش‌هاي ضخيم براي برداشت ميوه اژدهاي زرد استفاده كرد. درصورتي‌كه ميوه رسيده باشد بايد مقداري از خارها ريخته شده باشند، به‌هرحال براي چيدن آن‌ها بايد مواظب بود. ميوه اژدها در دماي ۷ تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داري است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و كرم‌ها هستند. زماني كه ميوه‌ها رسيده مي‌شوند ممكن است موردحمله پرندگان قرار بگيرند. بااين‌حال به دليل خاردار بودن گياه اين اتفاق به‌ندرت مي‌افتد و به نظر نمي‌رسد بالا رفتن از درخت ميوه اژدها و نشستن روي درخت براي حيوانات كار آساني باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممكن است مشكلات قارچي به وجود آيد كه باعث ايجاد لكه‌هاي زنگ روي گياه مي‌شود. در صورت بروز مشكلات قارچي بايد از قارچ‌كش استفاده شود و همچنين شاخه‌هايي كه دچار آسيب شده‌اند را بايد جدا كرد. درصورتي‌كه گياه دچار آفتاب‌سوختگي شود، آبياري به پايه گياه باعث بهبود آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

خواص ميوه اژدها

۱ – اين ميوه داراي مقادير بسيار كم كلسترول است و درنهايت به شما كمك مي‌كند تا با مصرف آن بدني شاد و سلامت داشته باشيد و همچنين در كاهش وزن مؤثر است و براي دندان‌ها نيز مفيد است.

۲ – اين ميوه در حفظ سلامت قلب بسيار مؤثر است. در آمريكا بيماري‌هاي قلبي و عروقي بسيار افزايش يافته است، خوشبختانه اين ميوه داراي يك قدرت شگفت‌انگيز است كه سطح كلسترول بد بدن را كاهش مي‌دهد و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. ميوه اژدها يك منبع عالي از چربي‌هاي اشباع‌نشده است كه به قلب كمك مي‌كند تا در شرايط خوبي قرار بگيرد.

۳ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي فيبر است و خوردن آن به هضم ضعيف و يبوست كمك مي‌كند. خوردن گوشت ميوه و دانه‌هاي آن‌كه حاوي پروتئين‌هاي خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزايش مي‌دهد.

۴ – ميوه اژدها داراي آنتي اكسيدآن‌هاي فعال است كه خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهايي از راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند.

۵ – ميوه اژدها به دليل داشتن ميزان زياد فيبر در تنظيم ديابت مؤثر است، زيرا مي‌تواند قند خون را با سركوب كردن خوشه‌هاي قندي در يك سطح ثابت نگه دارد. بااين‌حال با هر گونه تغيير در رژيم غذايي، با دكتر خود مشورت كنيد و در صورت تائيد از سمت دكتر آن را به مصرف برسانيد.

۶ – خوردن ميوه اژدها به دليل داشتن آنتي اكسيدآن‌هاي قوي باعث مي‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنين مي‌توانيد ميوه اژدها را با عسل مخلوط كنيد و از آن به‌عنوان ماسك ضد پيري استفاده كنيد.

۷ – ميوه اژدها براي تقويت موها و درمان موهاي آسيب‌ديده توسط رنگ بسيار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو مي‌شود. كافي است كه آب‌ميوه يا ميوه نرم شده را روي پوست سر خود قرار دهيد. ميوه اژدها باعث مي‌شود فوليكول‌هاي مو باز نگه داشته شوند و اجازه مي‌دهد موها به‌راحتي تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقي بمانند.

۸ – بيماري آرتروز به‌طور مستقيم بر روي مفاصل تأثير مي‌گذارد و باعث دردهاي شديد و عدم تحرك مي‌شود. اضافه كردن ميوه اژدها به رژيم غذايي مي‌تواند به شما در مبارزه با اين بيماري كمك كند. مزاياي ميوه اژدها براي افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زياد است كه اين ميوه را به‌عنوان يك ميوه ضدالتهاب معرفي مي‌كنند.

۹ – ميوه اژدها در درمان آكنه بسيار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نيست، اين ميوه سرشار از ويتامين c است و مي‌توان به‌صورت يك پماد موضعي از آن براي درمان جوش استفاده كرد. يك تكه از ميوه اژدها را له كنيد و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهايي كه جوش دارد بماليد و بعد از ۲۰ دقيقه آن را با آب بشوييد. براي گرفتن نتايج بهتر بايد روزي دو بار اين كار انجام شود.

۱۰ – ميوه اژدها مي‌تواند پوست‌هايي كه توسط آفتاب آسيب ديده‌اند را درمان كند. با تركيب ميوه اژدها با خيار و عسل، يك تركيبي شبيه آلوئه ورا درست مي‌شود كه در درمان پوست‌هاي آفتاب‌سوخته مؤثر است. ميوه اژدها به دليل مقادير فراوان ويتامين B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسيب ديده مي‌شود.

۱۱ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي ويتامين B1 و B2 است كه باعث توليد انرژي مي‌شود.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.