گل شقايق

عرضه نهاده هاي كشاورزي

گل شقايق

گل شقايق

گل‌هاي زيبا و خوش‌رنگ شقايق به همراه تكثير و نگهداري آسان از اين گل زيبا، آن را به يكي از بهترين گياهان فصلي براي كاشت در گلدان و نگهداري در محيط خانه و باغچه تبديل كرده است. شقايق به‌عنوان نمادي از سربازان كشته‌شده در جنگ مشهور است و در كشور ما از آن با نام لاله وحشي ياد مي‌شود و با نام گل هميشه عاشق مشهور است. در اين مقاله نحوه كاشت گل شقايق در گلدان و شرايط محيطي موردنياز گياه را به شما آموزش مي‌دهيم.

گل شقايق اغلب يك‌ساله و به‌ندرت دوساله است و در مزارع كشاورزي به‌عنوان علف هرز شناخته مي‌شود. اين گل گونه‌هاي مختلفي دارد و در كشور ما ارقام وحشي آن در دامنه‌ها كوه‌ها و دشت‌ها به‌صورت خودرو فراوان مي‌رويد. گل‌هاي شقايق به‌صورت منفرد در انتهاي ساقه‌هاي اصلي و شاخه‌هاي فرعي مي‌رويند و گل‌ها قبل از شكوفايي آويزان هستند. اندازه قطر هر گل، ۳۰ تا ۸۰ ميلي‌متر و در بيشتر مواقع به رنگ گل شقايق زرد، گل شقايق قرمز تا بنفش و به‌ندرت گل شقايق سفيد يا ارغواني هستند و ارتفاع خود گياه بين ۲۰ تا ۷۰ سانتي‌متر است. جالب است بدانيد، نوع وحشي اين گل (شقايق وحشي) رنگ طبيعي نارنجي سرخگون درخشان دارد، ولي از اواخر قرن نوزدهم با پرورش انتخابي در باغ‌ها، نژاد‌هاي مختلفي از اين گل ايجاد شده كه رنگ‌هاي متفاوتي از سفيد روشن با لكه‌هاي سياه بادمجاني تا انواع صورتي و شاه بلوطي تيره دارند.

كاشت

بهترين روش كاشت شقايق در منزل و تكثير آن كاشت از طريق بذر شقايق است. مراحل كاشت شقايق در گلدان به شرح زير است. بذر گل شقايق كوچك است و مي‌توان آن را در گلدان‌هاي مستطيلي شكل به تعداد چند عدد در هر گلدان كاشت. خاك گلدان را به‌صورت شياري با عمق نيم تا يك سانتي‌متر گود كنيد و بذرها را داخل شياري كه ايجاد كرده‌ايد، بكاريد و روي آن‌ها را با لايه نازكي از مخلوط خاك و كود بپوشانيد. سطح خاك را به‌طور كامل با اسپري آبياري كنيد. توجه داشته باشيد از غرقابي كردن خاك گلدان خودداري كنيد و تا زمان جوانه زدن بذرها، آبياري را فقط به شيوه اسپري كردن انجام دهيد تا بذرها جابه‌جا نشده و در خاك فرو نروند تا از خفگي جوانه‌ها پيشگيري شود. گلدان را در مكاني آفتابي با دريافت نور كامل خورشيد قرار دهيد و خاك را تا جوانه‌ها سبز شوند، مرطوب نگه‌داريد. بعد از كاشت شقايق در گلدان، بذر‌ها پس از گذشت ۲ تا ۴ هفته جوانه مي‌زنند. در اين مرحله اگر جوانه‌ها متراكم بودند، تعدادي از جوانه‌هاي ضعيف را حذف كنيد تا فضا براي رشد ساير جوانه‌ها بيشتر شود. بعد از گذشت ۱۲ هفته گل‌هاي زيبا و خوش‌رنگ شقايق شكوفا مي‌شوند. با كاشت آن در اول بهار، در اواخر بـهار و تمام تابـستان گل خواهد داد. اگر در پائيز كشت شود زودتر گل مي دهد.

شرايط نگهداري

نگهداري از گل شقايق بسيار راحت است و در مزارع كشاورزي اين گل را جزو علف‌هاي هرز طبقه‌بندي مي‌كنند. شرايط محيطي موردنياز گل شقايق عبارت‌اند از:

خاك: شقايق در خاك‌هاي حاصلخيز با زهكشي مناسب بهترين رشد را دارد. براي كاشت شقايق در گلدان، مخلوطي از خاك باغچه به همراه خاك‌برگ پيشنهاد مي‌شود.

آبياري: گل شقايق از گياهان مقاوم به خشكي است و به آبياري كمي نياز دارد. آبياري را زماني انجام دهيد كه در فاصله بين دو آبياري خاك گلدان خشك شده باشد.

نور: گل شقايق به نور كافي و كامل خورشيد براي رشد مناسب نياز دارد.

دما: دماي ۲۱ درجه سانتي‌گراد بهترين دما براي رشد گياه است. با اين وجود گل شقايق تا دماي ۱۵- درجه سانتي‌گراد را تحمل مي‌كند.

آفات و بيماري‌ها: گل شقايق به‌ندرت توسط حشرات و يا بيماري آسيب مي‌بيند. در طول رشد جوانه‌ها اگر شرايط نگهداري گياه زياد مرطوب باشد. ممكن است گياه لكه‌دار شود و دچار بيماري قارچي شود. به اين منظور استفاده از قارچ‌كش‌ها براي كمك به جلوگيري از اين مشكل پيشنهاد مي‌شود.

براي نگهداري و كاشت شقايق در گلدان مطمئن باشيد كه گلدان موردنظر داراي زهكشي مناسب است. چراكه حالت غرقابي بستر كاشت به گياه آسيب جدي وارد مي‌كند. همچنين به دليل تحمل بالاي گياه به كم‌آبي و نور مستقيم خورشيد، كاشت اين گل يكي از بهترين گل‌هاي مخصوص تراس و بالكن است.

خواص گل شقايق

گل شقايق: مسكن و مخدر ضعيف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسكن سرفه‌هاي مقاوم و خلط‌آور، ضد سياه سرفه و تب‌بر، تسكين دهنده دردهاي سياتيك و ضد يرقان، نرم‌كننده سينه و ضد نفس‌تنگي، نرم‌كننده و ضدالتهاب، كاهنده ورم‌ها و ضد برونشيت، معرق در ذات الجنب و ضد تب‌هاي دانه‌اي است. در ضمن براي نزله‌هاي ششي، آنژين‌ها، بيماري‌هاي سينه، زكام، گلودرد و آسم نيز مفيد است. در استعمال خارجي جوشانده گل شقايق به‌صورت غرغره التيام‌بخش ناراحتي‌هاي مخاط دهان مي‌باشد.

گرز و شيرابه: مخدر، مسكن دردهاي عمومي، آرام‌بخش، تقويت‌كننده بدن، ضد تب و خواب‌آور بخصوص براي اشخاص مسن و كودكان است.

برگ و دانه سياه‌رنگ داخل گُرز گياه: تسكين‌دهنده حرارت كبد و قطع كننده سيلان رحم است. خواص برگ و تخم داخل كپسول شقايق سرخ از خشخاش معمولي (خشخاش ترياك) قوي‌تر است.

نحوه مصرف گل شقايق

دمنوش گل شقايق (دم كرده گل شقايق) از موارد استفاده از گل شقايق است..

براي خريد بذر گل شقايق و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.